veegmachines trainingAlle ins & outs over de beste veegmachines

Schoonmaakmachines en dus ook veegmachines gaan gebukt onder een ondergewaardeerd imago. Ze staan vaak onderaan de lijst van ondernemers en werkplaatseigenaren bij het inrichten van een werkplaats. Er wordt immers niets mee ‘verdiend’ en zo worden schoonmaakmachines al gauw gezien als een prijzige investering. Ook wordt er te nonchalant omgegaan met schoonmaakmachines. De schoonmaakmachines die wél op werkvloeren aanwezig zijn worden door de stagiair bereden, die ook nog zonder enige of voldoende instructies te werk gaat. Schoonmaakmiddel (tip: download gratis onze exclusieve SchoonmaakmiddelenWijzer) wordt er snel in geklotst zonder af te meten en het schoonmaken wordt aan het eind van de shift even in een uurtje gedaan – als het al een uurtje is.

“Een deurmat in huis is nutteloos; er is 15 meter uitloop nodig om vuil definitief achter je te laten.”

veegmachines trainingVerontrustende constateringen dus, terwijl het voor veel branches ontzettend belangrijk is om de vloer schoon te houden. Denk bijvoorbeeld aan magazijnen of supermarkten, maar ook voor autogarages en openbare ruimtes als stations is een schone werkvloer belangrijk. – Je wil niet weten hoeveel vuil en zand alleen al gasten van een hotel meenemen naar binnen en zo de hele entree beïnvloeden.

Al met al reden genoeg dus om een geselecteerd groepje collega’s van technische webshop en groothandel Lasaulec naar de hoofdvestiging van Kärcher Nederland te sturen. Daar kregen zij een training over de Kärcher veegmachines die Lasaulec zelf in haar assortiment heeft. De vloer op bij Kärcher, zeg maar ;). Graag delen we middels dit blog en dagverslag ineen het wel en wee rondom deze intrigerende dag. Van stoffer-en-blik systeem tot overgooi systeem en van tsunami’s tot deurmatjes.


Meer dan poetsen, zuigen of vegen alleen

De geselecteerde groep van Lasaulec bestond uit monteurs, medewerkers van de verkoopafdeling en vertegenwoordigers. Een gevarieerde groep dus, gekleed van sneakers tot stropdas. Bewust, want allen hebben direct of indirect contact met veegmachines. Is het niet het afstellen of repareren van een veegmachine op locatie, dan wel advies geven over een veegmachine aan een klant die binnen komt lopen in een van de vele vestigingen van Lasaulec. Of: de vaste klant die al overtuigd is van het belang en nut van een goede veegmachine, maar nog graag wil weten welke veegmachine bij zijn werkplaats past. Want het ding kan niet alleen maar poetsen, zuigen of vegen, er komt zoveel meer bij kijken! Denk aan de netto en bruto oppervlakte van een werkplaats, het soort vuil en de soorten bezems aan de veegmachine. En gaat u voor een veegmachine waarop gezeten kan worden en dus kan worden bereden, of gaat u voor een veegmachine waarachter men loopt?

 

Spik en span

veegmachines trainingZodoende reisde het Lasaulec genootschap vanuit alle uithoeken van Nederland (mooi om alle dialecten bij elkaar te horen die dag) af naar het plaatsje Made te Noord-Brabant. Aldaar zou de Kärcher training om 9:00 uur ’s ochtends plaatsvinden.

Na het intekenen van de gastenlijst bij de receptie begon de trainingsdag met een goed kop koffie en opvallend was – natuurlijk – dat het in deze Nederlandse Kärcher vestiging spik en span was. Geen vuiltje aan de lucht en ook niet op de vloer. De vloer spiegelde zelfs zodanig dat de meest ijdele deelnemer zijn haar nog even goed kon doen.

Na de koffie werden we voorgesteld aan onze gastheer, William Lazaroms: Product Trainer Professional van Kärcher – zo leest zijn visitekaartje. Hij was blij met onze grote interesse voor deze training; het originele plan was namelijk dat de training een gemengdveegmachines traininge groep zou zijn van diverse organisaties, maar vanwege de vele aanmeldingen vanuit Lasaulec was er een speciale training voor alleen Lasaulec ingepland. – Tof, toch? Zodoende begeleidde William iedereen naar één van de presentatieruimtes op de eerste verdieping waar men plaatsnam voor een presentatie. De inhoud van deze presentatie was erg gevarieerd; een stukje geschiedenis kwam voorbij met de allereerste schoonmaakmachine van Alfred Kärcher himself, tot aan het behalen van de status van the world leader in cleaning machines. Erg indrukwekkend om te horen en te zien hoe de visie van één man kan uitgroeien tot een personeelsbestand van 12.000 man, met maar liefst 900 ingenieurs en 100 vestigingen wereldwijd.

 

Sociale rol

Ook verrassend is de inzetbaarheid van de technologie van Kärcher. Zelf gebruikt Kärcher bijvoorbeeld de slogan A strong sense of social responsibility, wat verwijst naar diverse projecten waar Kärcher bij betrokken is (geweest). Een voorbeeld is de tsunami ramp in de Indische Oceaan in 2004, waar Kärcher waterzuiveringsinstallaties naartoe heeft gestuurd die dankbaar in ontvangst werden genomen. Ook speelt Kärcher een grote rol bij de onderhoud en het in stand houden van kwetsbare panden als historische gebouwen.

 

Hamvraag

veegmachines trainingVanuit deze algemene benadering van de toepassingen van schoonmaakmachines, werd het bruggetje gelegd naar de meer concrete toepassingen van veegmachines: vloeren en vuil. Want niet elke veegmachine is effectief op elke vloersoort en elk soort vuil, zo sprak William. Elke veegmachine heeft zijn eigen veegtechniek, soort bezem, aandrijftechniek, toebehoren en accessoires. Daar kwamen een aantal vragen naar boven bij de vertegenwoordigers van Lasaulec. “Veel mensen begrijpen de noodzaak van een passende veegmachine niet. Vaak gaat men voor de kleinere, voordelige veegmachine ‘want die veegt toch ook schoon?’ Zo is het moeilijk om dat besef bij de klant naar boven te laten komen en ze met de juiste veegmachine naar huis te laten gaan.” En dat is ook zo. Op de vaak terugkomende opmerking van de klant zei William: “Ja, die kleinere veegmachine veegt ook schoon ja, maar pakt drie keer minder oppervlak en is dus veel langer bezig. Ook is de veegtechniek wellicht niet geschikt om het vuil effectief te verwijderen.”

 

veegmachines training> Liever een plaatje dan een praatje? Bekijk hier het ludieke Beeldverslag Kärcher Training

 

Customer experience

Hierop aanvullend liet de Kärcher trainer een animatie zien van het zogeheten stoffer-en-blik systeem en het overgooi systeem: de manier waarop vuil in de schoonmaakmachine wordt getransporteerd. Daarin zag je inderdaad duidelijk naar voren komen dat zand een heel ander systeem nodig heeft dan bijvoorbeeld grover vuil. Ook beschikken sommige veegmachines over zijbezems om ook naden bij muren mee te nemen. “Wat vervolgens wel vaak gebeurt bij zo’n klant die eerst voor een voordelig model veegmachine kiest,” zei een verkoper binnendienst van Lasaulec, “is dat deze toch weer terug komt voor dat andere model. Er wordt dus wel voor gekozen, maar pas in een later stadium.” Dit soort vragen over customer experience passeerden de revue veelvuldig tijdens de presentaties. William wist deze echter goed te tackelen met een simpel antwoord: “Ken de werkplaats van de klant.” En dat is waar. Veegmachines zijn er niet om te vegen, maar om elke werkplaats schoon achter te laten. Op een snelle, effectieve en veilige manier. Een stukje kennis van verschillende soorten vloeren en werkplaatsen kwam dus goed van pas. Een mooi voorbeeld hiervan was de case van een hotel. “94% van het vuil komt daar binnen via de hoofdingang. Een hotel heeft een grote deurmat, maar als je nagaat dat een simpel deurmatje thuis al 15 meter nodig heeft om naar binnen gelopen vuil definitief achter te laten, kun je je wel voorstellen hoe snel de vervuiling gaat bij de entree van een hotel.” En een simpele bezem helpt hier niet bij; een veegmachine daarentegen is veel krachtiger en vereist minder inspanning.

“Een veegmachine is veel krachtiger en vereist minder inspanning.”

Hersenkrakers

veegmachines trainingTussen de theorielessen door was er ook wat ruimte voor beweging: workshops en het rijden op de veegmachines! De workshops werden gehouden in de presentatieruimte waarbij de groep werd opgedeeld in kleinere groepjes. Vervolgens kregen de groepjes opdrachten waarbij ze kreten rondom veegmachines op een groot vel papier aan de muur of op een flipover mochten hangen. Kreten als hygiëne, vloersoorten, oppervlak afmetingen, snelheid van reinigen, de Arbowet en veiligheid werden fier besproken en genoteerd.

Maar ook gedurende deze actieve workshop kwam het stukje customer experience weer naar boven; met welke vragen komen klanten nu eigenlijk als het gaat om een veegmachine? En natuurlijk nog veel belangrijker: hoe help je die klant en maak je hem/haar blij? William hielp bij het beantwoorden van de vragen, maar liet ook de groep van Lasaulec elkaars vragen onderling beantwoorden. Zo ontstonden er interessantveegmachines traininge discussies met weloverwogen, logische antwoorden.

 

Boys & Toys

Buiten mochten de deelnemers van de exclusieve Kärcher training los gaan op de veegmachines. Maar, wel met een stukje theorie en mondelinge overhoring. Terwijl de bewolking over Made heen trok en de wind over het terrein van Kärcher woei, zaten de heren van Lasaulec op veegmachines. Er werden motorkappen opengetrokken en tegen bandjes aangetikt. Het filter in de ene veegmachine bleek de andere niet te zijn en het profiel van de buitenbanden was toch echt anders dan die veegmachine voor binnengebruik. – Zelfs zwaailampen behoren tot de accessoires van een veegmachine! En dat er vier soorten ‘schoon’ zijn weten we nu ook; zicht schoon, fysiek schoon, bacterieel schoon en chemisch schoon.

“Dat er vier soorten ‘schoon’ zijn weten we nu ook; zicht schoon, fysiek schoon, bacterieel schoon en chemisch schoon.”

Imago boost

veegmachines trainingAl met al was het een enerverende dag met veel interactie en bruikbare, nieuwe kennis. Maar: er valt ook zeker nog een hoop te (be)halen als het gaat om die customer experience. Als een eigenaar van een werkplaats niet de noodzaak inziet of er nonchalant mee omgaat, dan zullen zijn collega’s er ook zo mee omgaan. Tot het onderhoud van de veegmachine aan toe. Vuil wordt bijvoorbeeld niet op tijd uit de veegmachine gehaald waardoor de filters verstopt raken. Of er wordt te lang met dezelfde bezem geveegd. Of, wat technischer: de bezem is verkeerd afgesteld waardoor de zogeheten ‘veegafdruk’ van de bezem te klein is. Dankzij deze omgang worden veegmachines ondergewaardeerd terwijl ze een prominente rol spelen voor de werkzaamheden op de werkvloer zelf. Zodoende vraagt de categorie veegmachines om een beste imago boost.

 

Benieuwd naar welk verschil onze Kärcher veegmachines kunnen maken voor uw werkplaats? Of bent u ontevreden over uw huidige model veegmachine? Bekijk dan hier ons assortiment veegmachines, chat live met onze klantenservice via de technische webshop of maak een afspraak met onze vertegenwoordigers via 0513 61 999 0!

 

Veegmachine training bij Kärcher thuis

Eén gedachte over “Veegmachine training bij Kärcher thuis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *